Blog eksperta

Zawieszenie auta na polskich drogach





Zawieszenie jest jednym z ważniejszych elementów w każdym samochodzie. Układ zawieszenia decyduje o komforcie i wygodzie jazdy oraz sterowności pojazdu. Ma także duże znaczenie jeśli chodzi o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

W skład zawieszenia, które łączy koło z resztą auta wchodzą elementy prowadzące koło (wahacz, drążek poprzeczny, drążek wzdłużny), elementy resorujące (sprężyna śrubowa, resor piórkowy), elementy tłumiące (amortyzator). Obecnie najczęściej spotkać można dwa rodzaje zawieszeń: zawieszenie zależne i zawieszenie niezależne. W zawieszeniu niezależnym każde koło resorowane jest oddzielnie i nie oddziałuje na inne koło. W zawieszeniu zależnym koła przedniej i tylnej osi oddziałują wzajemnie. Większość elementów układu zawieszenia ściśle ze sobą współpracuje. Zawieszenie posiada także wiele elastycznych komponentów, które przemieszczają się względem siebie np. sworznie wahaczy albo tuleje metalowo-gumowe. Niestety często okazują się za słabe w stosunku do jakości polskich dróg. Typowymi objawami wskazującymi na potrzebę wymiany sworzni wahaczy i tulei metalowo-gumowych (silentblocków) są zmniejszenie sztywności układu, luzy spowodowane zerwaniem i wybicie komponentów, czyli popularnie stukanie kół.

Wahacz jest komponentem, który łączy piastę koła z nadwoziem. Może być ustawiony poprzecznie, wzdłuż lub ukośnie. To do wahaczazamontowane są tulejki (silentblocki) oraz sworznie. Niektórzy producenci przymocowują je na stałe, co oznacza, że w razie awarii konieczna jest wymiana całego mechanizmu. W każdym samochodzie zamontowanych jest kilka wahaczy m.in. wahacz dolny i wahacz górny.

Do elementów układu zawieszenia, które psują się najczęściej zaliczamy sworzeń. Sworzeń wahacza łączy wahacz ze zwrotnicą. Skręca się i porusza wraz ze zwrotnicą, stabilizuje i amortyzuje te dwa elementy. Awaria sworznia jest niebezpieczna, a jego usterka może spowodować, że każde koło jedzie w swoją stronę. Uszkodzenie sworznia wahacza objawia się pukaniem. Może do niego dojść kiedy napotykamy na nierówności na długim odcinku drogi.

Drugim często wymienianym komponentem są silentblocki, czyli tuleje wahacza. To one izolują wahacz, na nich spoczywa ciężar samochodu. Zużycie silnetblocków objawia się stukaniem na dziurawych drogach, czy szarpaniem przy ruszaniu.

Wśród elementów zawieszenia, które ulegają uszkodzeniu znajduje się także łącznik stabilizatora. Łączy on stabilizator z wahaczem, bądź bezpośrednio zamortyzatorem. Położony jest między kolumną McPhersona, a drążkiem stabilizatora. Cały układ jest istotny podczas jazdy po łuku. Przeciwdziała przechyłom poprzecznym samochodu. Zalecane jest, aby łączniki stabilizatora wymieniać regularnie.

Za stabilne pokonywanie nierówności odpowiedzialny jest amortyzator. Do najczęstszych awarii należy wybicie oleju, bądź gazu wypełniającego amortyzator. Zużycie objawia się pływaniem auta na nierównościach.