Blog eksperta

Jak obchodzić się z klimatyzacją samochodową?





Przegląd klimatyzacji połączony z wymianą czynnika chłodzącego oraz czyszczeniem powinien być robiony regularnie, nie rzadziej niż raz na dwa lata. Klimatyzacja wymaga systematycznego serwisu, inaczej może dojść do uszkodzeń, które będą bardzo kosztowne.

Czynnik chłodzący, którym napełniamy „klimę”, czyli gaz R134a ma termin ważności wynoszący 24 miesiące pracy. Stąd maksymalny okres między przeglądami wynosi dwa lata. Po tym czasie czynnik musi zostać przefiltrowany i uzupełniony. Zdarza się, że jest go w naszej klimatyzacji za mało. Specyfika gazu jest taka, że mimo szczelności układu w ciągu roku ubywa go około 20 procent. Pierwszą oznaką niedoboru gazu R134a jest mniejsza wydajność. Klimatyzacja ustawiona na maksymalne chłodzenie powinna schładzać powietrze do około 5 stopni Celsjusza przy samym nawiewie. Jeżeli jest wyższa o kilka stopni oznacza to, że nie działa poprawnie. Brak czynnika chłodzącego powoduje też głośniejsze działanie kompresora klimatyzacji (normalnie nie powinno być go słychać). Warto o tym pamiętać, bo klimatyzacja bez czynnika chłodzącego szybko ulega uszkodzeniu. Przegrzanie rozszczelnia cały system i może doprowadzić do zatarcia kompresora, co skutkuje naprawą kosztującą nawet kilka tysięcy złotych.

Ważne jest też, żeby nasza samochodowa „klima” była regularnie poddawana przeglądowi. Sprawdzenie klimatyzacji polega na odessaniu starego czynnika, sprawdzeniu szczelności i napełnieniu świeżym czynnikiem oraz olejem. Specjalistyczny warsztat sprawdzi też stan sprężarki i skuteczność chłodzenia. W razie stwierdzenia zagrzybienia, zostanie ono profesjonalnie usunięte.

Nieprzyjemny zapach wydobywający z się z klimatyzacji świadczy o rozwoju grzybów i pleśni. W czasie pracy układu wilgoć, która zbiera się w parowniku w połączeniu z kurzem tworzy idealną pożywkę dla mikroorganizmów. Strumień powietrza w czasie działania klimatyzacji może przenieść je do wnętrza pojazdu powodując reakcje alergiczne. Nieprzyjemny zapach powinien być sygnałem do odwiedzenia serwisu. W ten sposób chronimy zdrowie i przedłużamy żywotność klimatyzacji. Najczęściej producenci nie podają terminów w jakich powinno dokonywać się przeglądu oraz czyszczenia klimatyzacji. Najlepiej robić to raz w roku lub co 15 000 kilometrów. Wtedy mamy duże prawdopodobieństwo, że unikniemy nieprzyjemnych zapachów. Stosuje się różne metody odgrzybiania, jednak najskuteczniejszą i stosowaną przez profesjonalistów metodą jest ozonowanie. Ozonowanie polega na oczyszczeniu całego układu z grzybów i pleśni przez wprowadzenie do układu klimatyzacji ozonu. Taki zabieg powoduje skuteczne usunięcie grzybów nie tylko z całego układu klimatyzacji, ale także z wnętrza pojazdu. Profesjonalna pielęgnacja klimatyzacji to także odgrzybianie przewodów.

Oprócz napełnienia klimatyzacji czynnikiem chłodzącym oraz odgrzybiania wymianie powinny ulec filtry. Warto sprawdzić stan filtra kabinowego (występują filtry papierowe lub węglowe), który odpowiada za oczyszczanie powietrza wpadającego do samochodu. Kolejnym filtrem do kontroli jest filtr odpowiadający za usuwanie wilgoci z układu klimatyzacji. Zawiera on wkład, który po pewnym czasie przestaje chłonąć wilgoć. Jego wymiana zabezpieczy sprężarkę i zawór rozprężny przed uszkodzeniem, a pozostałe elementy metalowe przed korozją.